Zona de Baixes Emissions (ZBE)
- Benestar Animal
- Persones
- Serveis Socials
- Acollida i diversitat
- Convivència
- Infà ncia i adolescència
- Joventut
- Gent Gran
- Consum (OMIC)
- Salut Pública
- Cultura i lleure
- Biblioteca Josep JardÃ
- Xarxa de Centres CÃvics
- EMA Escola Municipal de les Arts
- Educació
- Empresa i Comerç
- Formació i Ocupació
- Esports
- Hisenda / Tributs
- Igualtat
- Diversitat funcional
- Medi Ambient i Canvi Climà tic
- Canvi Climà tic i Transició Energètica
- Mobilitat i Via Pública
- Vehicle elèctric
- Entitats
- Policia Local
- Protecció Civil
- Solidaritat i Cooperació Internacional
- Urbanisme i Habitatge
Una Zona de Baixes Emissions (ZBE) és un àmbit delimitat dins del municipi on es restringeix l'accés, la circulació i l'estacionament de determinats vehicles altament contaminants amb l'objectiu de reduir la contaminació de l'aire i mitigar les emissions de gasos amb efecte hivernacle. Aquesta mesura està pensada per protegir la salut de les persones, millorar la qualitat de l’aire i fomentar una mobilitat més sostenible.
✔ Per què Santa Perpètua ha d’implantar una ZBE?
La implantació de la ZBE a Santa Perpètua de Mogoda abans de l'1 de gener de 2026 és un imperatiu legal. La Llei 7/2021 de 20 de maig i els decrets 132/2024 de 30 de juliol i 2023/2009 de 22 de desembre estableixen l’obligatorietat per als municipis de més de 20.000 habitants que superin uns índexs de contaminació, com Santa Perpètua, que a més forma part de la Zona de Protecció especial de l’ambient atmosfèric, juntament amb una quarantena de poblacions del Barcelonès, del Baix Llobregat i dels dos vallesos.
Aquesta mesura forma part del compromís per combatre el canvi climàtic i reduir les emissions contaminants.
✔ En quin punt es troba el projecte?
Encara que ja s’han començat a instal·lar les càmeres de control que formaran part del sistema de supervisió de la ZBE, la zona no entrarà en funcionament fins a final d'any. La llei estableix que ha de ser abans de l’1 de gener de 2026.
L’Ajuntament està treballant en la redacció de l’Ordenança reguladora de la ZBE, que definirà exactament la ZBE, les condicions d’accés, els vehicles afectats, possibles excepcions, moratòries i altres detalls clau per minimitzar l’impacte sobre la ciutadania. Una comissió municipal està redactant aquest document, que s'haurà d'elevar a Ple Municipal.
La Comissió redactora està formada pel director de l’Àrea de Territori, Acció Climàtica i Desenvolupament Local; el cap del Servei de Seguretat Ciutadana, Convivència i Protecció Civil; la cap dels Serveis Urbans, Mobilitat i Canvi Climàtic; el cap de la Unitat de Canvi climàtic, Transició energètica i Medi ambient; la cap del Servei de Desenvolupament Local, Ocupació i Comerç; la tècnica TAE Dret de l'Àrea de Territori i Desenvolupament Local; una tècnica de Serveis Jurídics; la cap de Serveis Econòmics; i la cap de la Unitat de Comunicació. També formen part la regidora de Canvi Climàtic, Transició Energètica i Medi Ambient i el regidor de Mobilitat, Transport, Via Pública i Accessibilitat.
✔ Procés de participació ciutadana
Per garantir que la futura ordenança tingui en compte les necessitats del veïnat, entre el 10 i el 30 de maig de 2025 s’ha dut a terme un procés de consulta pública. Aquesta iniciativa ha permès recollir opinions, suggeriments i preocupacions que ajudaran a dissenyar una ZBE adaptada a la realitat de Santa Perpètua. En total s'han recollit 625 enquestes.
Tot i que el procés de consulta ja ha finalitzat, l’Ajuntament manté el compromís de treballar amb transparència i de continuar escoltant la ciutadania durant tot el desenvolupament del projecte.
Com a primeres dades de la Consulta, per perfils de participants, han emplenat l’enquesta 325 homes, 293 dones i set persones no binàries. El 90%, un total de 565, viuen a Santa Perpètua, mentre que 42, el 7%, s’hi desplacen diàriament per treballar. El veïnat de Centre Vila, amb 145 consultes, i de Can Folguera, amb 136, han estat els que més han participat, seguits de la Florida, amb 108, i Can Taió, amb 68. Per edats, la franja amb més respostes ha estat entre 50 i 64, amb un total de 220, seguida molt de prop per la franja de 35-49, amb 213 enquestes. El 58%, 352, de les persones que han emplenat l’enquesta afirma que es mouen pel municipi en cotxe, moto, ciclomotor, furgoneta i camió, dels quals 180 disposen d’almenys un vehicle sense etiqueta ambiental.
Personal tècnic municipal està analitzant i tractant les dades de les 625 enquestes i properament es publicaran els resultats.
✔ I les càmeres?
Les càmeres de control instal·lades formen part del projecte finançat amb 200.000 euros provinents dels fons europeus Next Generation, a través del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya. Encara que ja estan col·locades, no s’utilitzaran per sancionar cap vehicle fins que la ZBE entri oficialment en funcionament. En casos puntuals, també podran ser utilitzades per la Policia Local per motius de seguretat.
✔ Què són els distintius ambientals?
El distintiu ambiental és una manera de classificar els vehicles en funció de la seva eficiència energètica, tenint-ne en compte l'impacte al medi ambient.
La classificació té com a objectiu discriminar positivament els vehicles més respectuosos amb el medi ambient.
Els distintius ambientals es poden consultar al web de la DGT
✔ A quins vehicles afectarà?
Les ZBE són àrees protegides que restringeixen l’accés només als vehicles més contaminants; a dia d’avui aquells que no disposen del distintiu mediambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT).
Fonamentalment, són els turismes i furgonetes lleugeres de benzina, matriculats abans de gener de l’any 2000, i vehicles dièsel, matriculats abans de 2006.
Malgrat tot, la Llei permet exempcions que s'incorporaran a l'Ordenança municipal i que es detallaran un cop el document estigui aprovat de manera definitiva.