L'Ajuntament farà campanyes per explicar les zones de baixes emissions
L’Ajuntament ha anunciat la difusió de campanyes informatives sobre la implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), ja que els resultats de l’enquesta ciutadana denoten el desconeixement d’aquesta mesura. La consulta, realitzada entre els dies 10 i 30 de maig, va recollir un total de 625 enquestes.
L’objectiu era conèixer l’opinió de la ciutadania sobre els impactes personals, ambientals i socials que pot comportar la implantació de les ZBE. Les propostes aportades es prendran en consideració per part de la Comissió de l’Ordenança municipal de les ZBE, que hi treballa en la redacció. El regidor de Mobilitat, Transport, Via Pública i Accessibilitat, Albert Bonàs, ha valorat l’alta participació en l’enquesta ciutadana i ha recordat que els objectius de les ZBE són “reduir les emissions atmosfèriques derivades de la mobilitat causada pel trànsit rodat i millorar la qualitat de l’aire i, per tant, la salubritat de l’espai públic”. “Segons les dades aportades per perfils d’edat i procedència, no és una mostra representativa, perquè a més és evident que s’ha mobilitzat el no a les ZBE, però prenem nota de totes les aportacions i suggeriments recollits, que ja s’estan estudiant des de la Comissió redactora per tal d’aprovar una Ordenança que no perjudiqui la ciutadania en els seus desplaçaments i alhora conjugui el dret a viure en una ciutat més saludable, en benefici de tothom”. El perfil majoritari de les persones que han respost és de resident, entre 18 i 64 anys, franja d’edat de la majoria de les persones conductores. Per barris, predomina Centre Vila, seguit de Can Folguera, sumant un total del 45%.
La majoria de les persones enquestades, un 57,9%, afirmen utilitzar vehicles motoritzats per moure’s pel municipi, mentre que un 41,1% es desplaça a peu. Pel que fa a l’afectació personal de la ZBE entre les persones residents, un 78,2% creu que l’afectarà als seus desplaçaments, però només un 27,1% indica que disposa d’un vehicle sense distintiu. “Dades com aquesta denoten que hi ha una certa confusió del que suposen aquestes zones, que a dia d’avui arreu només afecta els vehicles sense etiqueta”, ha indicat Albert Bonàs. “Trobem altres incongruències a més del fet que moltes de les persones enquestades encara posen en dubte l’obligatorietat de la implantació de les ZBE a Santa Perpètua, tot i que és un imperatiu legal a partir de l’1 de gener de 2026 per als municipis de més de 20.000 habitants amb alts índexs de contaminació, com Santa Perpètua”, ha afegit l’edil. El regidor també ha lamentat la campanya de desprestigi i confusió que s’ha generat, especialment per xarxes socials, que ha contribuït a la desinformació de la ciutadania i ha anunciat campanyes informatives per fer difusió de com funcionen les ZBE i els seus avantatges per al medi ambient i la salut.
Entre les afectacions que les persones enquestades residents preveuen, en una pregunta multiresposta, destaquen les compres (51,2%) i el desplaçament per anar al lloc de treball (49,4%). També es decanten, en més d’un 94%, per permetre que el veïnat que viurà dins de la ZBE hi pugui accedir encara que no disposi d’etiqueta. Un 80% també ha marcat l’opció màxima de sis anys de moratòria per a aquesta mesura. Una gran majoria de les persones enquestades, el 72%, no està d’acord a harmonitzar l’Ordenança local amb la dels municipis on s’implanta aquesta mesura. Pel que fa a les exempcions per circular a vehicles que no disposin d’etiqueta ambiental, tres de cada quatre participants a l’enquesta s’han mostrat favorables. Les més nombroses han estat les relatives a les persones amb rendes baixes, amb un 16%; a les persones residents, amb un 15%; seguides de les persones amb mobilitat reduïda, amb un 9% de les respostes. El regidor ha recordat que la normativa ja preveu exempcions per a les persones vulnerables i ha assegurat que “treballarem per trobar l’equilibri per tal que la implantació de la ZBE compleixi amb la legalitat, contribueixi a reduir les emissions i millorar la qualitat de vida de la ciutadania, però que, alhora, no suposi un impacte traumàtic per les persones residents, amb una adaptació raonable i un canvi d’hàbits gradual”.