Consells i advertències sobre la missatgeria instantània

Amb motiu de la Setmana del Consum, l’OMIC ha elaborat un seguit de consells i advertències sobre la missatgeria instantània

La missatgeria instantània està a l’ordre del dia. Avui en dia tothom utilitza Whatsapp, Telegram, LINE, Hangouts, Google Allo, Skype, Messenger (Facebook), SnapChat... La seva immediatesa, l'alt volum d'usuaris i l'enviament instantani de missatges de text o multimèdia a un o més usuaris, les converteix en un espai ideal per a enganys. 

És habitual, que aquest tipus d'aplicacions no demanin credencials d'accés quan les fem servir però llavors cal tenir validació d'accés al nostre dispositiu mòbil per evitar que algú pugui consultar els nostres missatges i sobretot fer-ne en nom nostre.

Preneu nota d’aquests consells 

  • Esborra regularment l'històric de converses per evitar el seu accés en cas de pèrdua.
  • Existeix programari maliciós especialitzat en missatgeria instantània. Cal anar amb compte amb els enllaços externs o fitxers adjunts. Desconfia dels arxius multimèdia.
  • No facis difusió dels números de telèfon dels teus contactes sense consentiment previ. Pensa que quan es creen els grups de difusió, estem publicant tots els números de telèfon dels participants.
  • Sospita de missatges de desconeguts o ocults. El millor és no respondre fins a poder verificar la identitat. Mai donis dades personals sense estar segurs de la identitat de la persona que ho rebrà.
  • Cal ser especialment curós en el reenviament dels missatges, podríem estar cometent delicte per fer difusió de contingut il·legal. Si reps contingut d'aquest tipus, notifica als cossos de seguretat i esborra'l, fer-ne difusió és delicte!
  • Actualitza sempre les aplicacions a l'última versió, a banda de noves funcionalitats, aquestes actualitzacions corregeixen els forats de seguretat.

Notícies falses i enganys (hoax)

  • Les aplicacions de missatgeria instantània moltes vegades es fan servir per transmetre i fer difusió de notícies falses o enganys, també conegut com a hoax.
  • L'objectiu d'aquests missatges és molt divers: crear alarma social, desprestigiar alguna marca o persona, donar consells enganyosos, actuar sobre l'opinió pública, transmetre codi maliciós.
  • No et creguis tots els missatges que reps encara que vinguin d'un conegut. Contrasta la informació per altres vies.
  • Aquests tipus de missatges solen demanar que els facis arribar a més persones. Trenca la cadena, no formis part d'aquesta difusió. No reenviïs aquest tipus de missatge als teus contactes.
Darrera actualització: 08.03.2023 | 11:46