L'Ajuntament rep set al·legacions al text de l'Ordenança de la Zona de Baixes Emissions
L’Ajuntament ha rebut un total de 29 instàncies relacionades amb l’Ordenança reguladora de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), durant el període d’al·legacions d’aquesta normativa que es va aprovar al Ple del 23 de juliol.
D’aquestes, només set són pròpiament al·legacions al text general, segons ha indicat el regidor de Mobilitat, Transport i Via Pública, Albert Bonàs. L’edil ha explicat que les altres 22 entrades no són al·legacions, sinó que en catorze dels casos són dubtes de funcionament o sobre qüestions particulars, i altres vuit demanen l’ampliació de la data establerta per gaudir de la moratòria per als residents amb el vehicle censat al municipi.
Albert Bonàs ha informat que la Comissió redactora està analitzant les propostes, que es resoldran al Ple del 27 de novembre. També ha detallat que la majoria de dubtes i aspectes particulars que s’han demanat ja queden resolts amb les excepcions que inclou l’Ordenança. El Consistori va decidir obrir el termini d’al·legacions durant 60 dies hàbils per tal d’oferir més temps a la ciutadania per revisar la norma, tenint en compte que es va aprovar a finals de juliol. El període va finalitzar el 30 d’octubre.
Segons l’Ordenança inicial, l’horari d’aplicació serà de dilluns a divendres feiners de 7 a 20 h. La ZBE s’implantarà als barris del centre. A la ZBE podran accedir tots els vehicles, a excepció dels que no disposen d’etiqueta ambiental, que hi podran circular 24 cops l’any, segons l’Ordenança inicial. Entrarà en funcionament l’1 de desembre, tot i que la previsió és que es comenci a sancionar a partir de l’1 de març de 2026. L’Ajuntament ha establert una moratòria de dos anys per als vehicles censats al municipi de veïnat empadronat que no disposi d’etiqueta ambiental, segons detalla l’Ordenança aprovada de manera inicial. El document també preveu altres autoritzacions temporals i exempcions com per a aquells vehicles sense distintiu que prestin un servei o activitat singular, els vehicles professionals de titulars que en màxim cinc anys es jubilin, vehicles històrics, també aquells que hagin d’anar a un taller mecànic i s’estableixen autoritzacions per a persones amb rendes baixes, entre d’altres. Albert Bonàs ha recordat que la ZBE és un imperatiu legal a Santa Perpètua, com a municipi de més de 20.000 habitants, inclòs a la Zona de Protecció especial de l’ambient atmosfèric i ha destacat que els esforços de l’Ajuntament estan centrats en fer compatible la finalitat de la ZBE, que és reduir la contaminació ambiental i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública, amb l’equitat social; “per això les excepcions i moratòries que s’han plantejat permeten una adaptació gradual a la mesura i faciliten la circulació a la ciutadania que no disposa avui d’alternatives, tenint en compte que el transport públic urbà i interurbà no cobreix totes les possibles necessitats”, ha afegit.