L'Ajuntament vol recuperar la gestió del Servei d'Atenció Domiciliària
L'Ajuntament de Santa Perpètua va aprovar al ple de novembre adherir-se al Consorci de Salut i Social de Catalunya amb l'objectiu de poder recuperar la gestió del Servei d'Atenció Domiciliària (SAD).
D'aquesta manera, el Consistori podrà encarregar aquesta prestació a la Fundació S21, vinculada al Consorci i especialitzada en l'atenció a les persones amb un model de treball més humà i integral, segons va argumentar al Ple la regidora de Serveis Socials, Ana Bajo. L'adhesió serà efectiva l'1 de febrer de 2026.
El SAD és un servei d'atenció a persones amb dependència principalment. Hi ha dues figures referents que poden ser treballadora familiar i auxiliar de la llar. En el primer cas, ajuda en l'autonomia personal, a fer el dinar, amb les dutxes, amb sortides... i, el segon cas és de suport en la neteja de la llar.
"Aquesta decisió no només busca millorar la qualitat del SAD i fer-lo més proper a les persones usuàries, sinó també millorar les condicions laborals de les treballadores", va defensar Bajo al Ple i va recordar que aquest és un servei molt feminitzat i mercantilitzat. Amb aquest canvi, les professionals tindran l’oportunitat de treballar amb un ens de caràcter públic, amb més estabilitat i reconeixement del seu paper fonamental en la cura.
La regidora de Serveis Socials va destacar que recuperar la gestió del SAD és una oportunitat per continuar avançant cap a un model de cura més proper, més humà i més personalitzat, posant al centre les persones i les seves necessitats. Amb el suport del Consorci de Salut i Social de Catalunya i de la Fundació S21, "Santa Perpètua podrà oferir un SAD més flexible, amb millor qualitat professional i amb una mirada comunitària que reforci el benestar i l’autonomia de les persones que en depenen", va afirmar Ana Bajo.
Per poder ser membre del Consorci de Salut i Social de Catalunya, l'Ajuntament haurà d'abonar 675,16 euros anuals. Un cop acceptada l’adhesió, l'Ajuntament podrà encarregar a la Fundació S21, vinculada al consorci, la prestació del servei d’atenció domiciliària (SAD). L'acord va ser aprovat amb el vot favorable de tots els grups municipals i amb el vot en contra de Vox.
La regidora de Serveis Socials, Ana Bajo, ha confirmat que fa molts anys que s'està treballant per millorar el servei tan per a les persones usuàries com per al personal i que el Consorci de Salut i Social de Catalunya pot ser la solució. "La divisió territorial i les tasques comunitàries seran els elements diferenciadors a l'actual sistema", segons ha explicat Ana Bajo. Les treballadores estaran dedicades a un barri concret i amb una coordinadora de la zona. "Totes les persones de la zona que surtin a passejar ho faran de manera conjunta per tal de crear xarxa i de que totes les persones usuàries coneguin les persones que treballen en la zona per si algun dia han de fer substitució de la seva referent", segons ha remarcat la regidora de Serveis Socials.
Ana Bajo ha explicat que les treballadores seran les mateixes, sempre i quan acceptin canviar d'empresa, i que al ser una fundació les condicions en seguretat laboral, en formació i en salari seran millors a les empreses que actualment donen el servei.
La regidora de Serveis Socials ha expressat que l'aspiració de l'Ajuntament de Santa Perpètua és que el SAD sigui un servei universal per a totes les persones que ho necessitin siguin o no dependents.