La liquidació del pressupost evidencia "una situació econòmica sòlida"

Divendres, 26 de juny de 2026

La pressa de possessió del nou regidor del grup municipal d'SPEC Jordi Merino, la liquidació del pressupost i l'aprovació de quatre mocions van ser els temes més destacats de la sessió plenària ordinària del mes de juny.  

El Ple es va iniciar amb un minut de silenci en record de les 44 dones assassinades durant aquest any 2026, víctimes de violència masclista, i també en record de les víctimes del terratrèmol de Veneçuela.

Posteriorment, Merino va prometre el càrrec de regidor de l'Ajuntament de Santa Perpètua. Substitueix Isabel Garcia, regidora i alcaldessa que va renunciar en el Ple extraordinari del 4 de juny. L'alcaldia va donar compte de diferents decrets en el decurs de la sessió: nomenament de tinents i tinentes d'alcaldia; delegacions de competències als regidors i les regidores; nova junta de Govern Local i cessament i nomenament de personal eventual; retribució d'alcaldia i modificació de la composició d'òrgans col·legiats i de representació a ens supramunicipals.

La liquidació del pressupost de 2025 presenta unes dades que "evidencien una situació econòmica sòlida", segons va manifestar el President de l'Àrea d'Organització i Serveis Generals, Marçal Solà, durant el Ple de juny. L'edil va afirmar que "disposem d'uns fons líquids de més de 12,3 milions d'euros, un romanent de tresoreria total superior als 18 milions d'euros i un romanent per a despeses generals de prop de 8,8 milions d'euros, unes xifres que reflecteixen estabilitat, solvència i capacitat de gestió".

Solà va expressar que la liquidació del pressupost de 2025 "és el resultat de molts anys de feina, de rigor, de responsabilitat i, sobretot, d'un esforç col·lectiu" i va fer un especial reconeixement a l'equip de Serveis Econòmics de l'Ajuntament. El regidor va indicar que s'ha deixat enrere el Pla de Sanejament, "fruit d'anys de disciplina pressupostària, de prendre decisions responsables i de corregir desequilibris que venien de lluny". Per últim, va afirmar que amb aquests números "Santa Perpètua pot mirar el futur amb confiança".

El portaveu socialista, Joan Martínez, va destacar positivament la sortida del Pla de sanejament però va criticar que el superàvit s'havia assolit per la manca d’inversió i manteniment dels darrers anys i va posar com exemple les voreres que ha originat que la gent gran tingui "por a sortir al carrer".

La portaveu d'ERC, Laura Oliver, va destacar que la sortida del Pla de sanejament és fruit d'una gestió "rigorosa i adequada" i va titllar el discurs del portaveu socialista de "catastrofista".

L'alcalde Joan Carles Mingueza va tancar el debat i va indicar que la liquidació del pressupost constaten uns resultats "molt positius" que preparen Santa Perpètua per afrontar "els reptes presents i futurs amb garanties" i va afegir que la bona situació financera de l'Ajuntament és una eina que "ens permet mantenir serveis públics de qualitat, impulsar projectes de transformació, atendre les necessitats de la ciutadania i reaccionar davant situacions imprevistes sense posar en risc l'estabilitat de la institució".

 

L'Ajuntament presentarà al·legacions al PLATER per protegir Santiga i el patrimoni

El Ple de la Corporació, a través d'una moció, ha anunciat que presentarà al·legacions al Pla Territorial Sectorial d’Energies Renovables de Catalunya (PLATER) durant el període d’exposició pública, vigent fins el proper 30 de juliol, per garantir la justícia territorial, la protecció del sòl agrari i el repartiment just dels costos i dels beneficis de la transició i sobirania energètiques. Les al·legacions demanaran que es tingui en compte la protecció específica de Santiga i el patrimoni natural i arquitectònic expressament declarat d’interès local, alhora que es recullin les iniciatives d’instal·lació de plaques en tràmit en forma de projecte d’actuació específica en sòl no urbanitzable. El Ple ha aprovat amb els vots favorable d'SPEC,ERC i PSC i l'abstenció de PP, Vox i Cs aquesta moció que manifesta "la necessitat d’una transició energètica sobirana; unes polítiques energètiques pròpies, amb cohesió territorial i respectuós amb el paisatge i el sòl agrari, on ens juguem l’autosuficiència alimentària".

En el cas de Santa Perpètua, la proposta del PLATER preveu 198,79 hectàrees de sòl no urbanitzable ocupable per plaques fotovoltaiques, totes en sòl agrari conreat, de les quals 12,44 hectàrees són considerades prioritàries. La portaveu d'ERC, Laura Oliver, va defensar la moció i va lamentar que "per la distribució d’aquestes àrees no s’han tingut en compte ni les arbredes protegides, ni les àrees d’expectativa arqueològica ni la protecció expressa del paratge cultural de Santiga". La moció insta a la Generalitat a definir un model que prioritzi les cobertes industrials i urbanes; i garantir la protecció del sòl agrari, entre d'altres mesures, així com elaborar un model on el sector públic tingui un paper protagonista i garantir un desplegament del PLATER que prioritzi la participació d’empreses públiques i comunitats energètiques locals.

 

Commemoració del Dia de l'Orgull

El Ple de l'Ajuntament de Santa Perpètua ha aprovat per unanimitat una moció que reivindica i commemora el 28 de juny com el Dia Internacional per a la Defensa dels Drets de les Persones LGBTI+. La Corporació reafirma el compromís institucional amb la igualtat, la llibertat i la diversitat afectiva, sexual i de gènere. La moció manifesta el rebuig de qualsevol forma de discriminació, violència o discurs d’odi envers les persones LGBTI+ i defensa activament els drets humans i la convivència democràtica. La regidora d’Igualtat, Sandra Gómez, va condemnar amb fermesa els atacs a persones LGBTI, entre ells a un membre del PSC així com els actes vandàlics contra símbols d’orgull LGBTI+ de la ciutat, el darrer aquest dijous contra la lona de la torreta del passeig de la Florida que anuncia la campanya SPM Orgullosa.

El Ple es compromet a impulsar accions de sensibilització i visibilització al municipi al voltant del 28 de juny, mitjançant activitats educatives, culturals i socials dirigides a tota la ciutadania. A més penjarà la bandera o símbol LGBTI+ a la façana de l’Ajuntament o en espais municipals representatius durant la commemoració del 28 de juny. Per últim, la proposta recull que treballarà  conjuntament amb entitats, centres educatius i col·lectius locals per fomentar el respecte a la diversitat i prevenir qualsevol situació de discriminació per orientació sexual, identitat o expressió de gènere. La moció va comptar amb el suport del regidor de Vox, fet que va originar un fort aplaudiment dels assistents a la sessió plenària.

 

Foment del català a l'esport

La Corporació ha aprovat una moció sobre el foment de l’ús del català en l’àmbit esportiu a Santa Perpètua. L'Ajuntament impulsarà, en coordinació amb el Servei Local de Català i les entitats esportives del municipi, actuacions específiques que afavoreixin l’ús del català en entrenaments, activitats i comunicacions. La proposta acorda tenir especialment en compte l’àmbit de l’esport i el lleure en el desplegament de les polítiques municipals de foment del català, amb l’objectiu de promoure’n l’ús mitjançant campanyes de sensibilització, actuacions de suport a les entitats esportives i altres mesures de promoció. Aquestes actuacions es desenvoluparan de manera coordinada amb les línies de treball previstes al Pla Educatiu d’Entorn, especialment aquelles orientades a reforçar l’ús del català en els espais de fora escola i de participació comunitària. El portaveu socialista, Joan Martínez, que va defensar la proposta, va afirmar que el principal repte del català avui no és el coneixement, sinó l’ús. La moció  va comptar amb els vots favorables d'SPEC,ERC i PSC; l'abstenció de Vox i el vot contrari de PP i CS.

 

Pantalla gegant

El Ple de l'Ajuntament va rebutjar amb els vots d'SPEC i ERC una moció de Cs que instava al Govern de Santa Perpètua a habilitar un espai públic amb una pantalla gegant per seguir els partits de la Selecció Espanyola a partir de la fase eliminatòria del Mundial de Futbol 2026. Romero va defensar que aquesta iniciativa és una oportunitat per fomentar la convivència, generar ambient als carrers i permetre que molts perpetuencs visquin junts un esdeveniment esportiu que desperta un gran interès social. La moció també plantejava que, en cas que existeixin limitacions pressupostàries o tècniques, l’Ajuntament explori fórmules de col·laboració.

El portaveu d'SPEC, Marçal Solà, va avançar que  la UCF Santa Perpètua ha demanat suport a l'Ajuntament per oferir un espai perquè el veïnatge pugui gaudir de la selecció espanyola en cas que es classifiqui per a la final del Mundial de futbol. L'edil va recordar que des de la UCF s'ha expressat el desig que les entitats esportives locals i els esdeveniments vinculats a l’esport no siguin utilitzats amb fins polítics. A més va afirmar que instal·lar una pantalla té un cost d'uns 70.000 euros. La portaveu d'ERC, Laura Oliver, també es va pronunciar en els mateixos termes i va indicar que també s'hauria de posar pantalla gegant en partits de la selecció femenina o de les seleccions catalanes. La proposta va compar amb el suport dels grups de PSC,PP, Vox i Cs i el rebuig d'SPEC i ERC.

 

L'Ajuntament recupera el SAD

L’Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda recuperarà la competència del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD), actualment exercida pel Consell Comarcal del Vallès Occidental, a partir de l'1 de gener de 2027. El Ple de la Corporació ha aprovat finalitzar la delegació al Consell Comarcal del Vallès Occidental la contractació, la gestió i el seguiment del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) que comprèn el servei d’ajut a domicili i el servei d’auxiliar de la llar. L'acord es va adoptar amb els vots favorables de l'equip de govern (SPEC i ERC) i l'abstenció de l'oposició (PSC, PP, Vox i Cs). La  presidenta  de l'Àrea de Drets de la Ciutadania i Serveis a les Persones, Ana Bajo, va indicar que s'assumia el SAD amb la finalitat de millorar l’eficiència, proximitat i qualitat del servei prestat a la ciutadania.  

D'altra banda, l'Ajuntament de Santa Perpètua s'ha adherit al manifest de la Plataforma per l’Autonomia i la Vida Digna i assumeix els seus objectius i reivindicacions com una millora de l'autonomia de les persones, l'ampliació dels drets de les persones dependents, el reconeixement de les persones cuidadores i de nous models de convivència i l'augment del finançament.

El Ple també manifesta el suport al Projecte de Llei de reforma de la Llei de Promoció de l’Autonomia Personal i Atenció a les Persones en situació de dependència, atès que suposa un avenç en la millora del sistema d’atenció i en la configuració d’un model més respectuós amb la voluntat, l’autonomia i les necessitats de les persones, i insta els grups parlamentaris del Congrés dels Diputats i al Senat a votar favorablement la seva aprovació. La Corporació també insta al Govern de l’Estat a assumir plenament la seva responsabilitat en el finançament del sistema de dependència, avançant en el compliment d’aportar el 50% del cost del desplegament de la llei, i a impulsar les mesures pressupostàries perquè, a curt termini, la inversió pública en polítiques de cures pugui aproximar-se al 2% del PIB. També insta a la Generalitat de Catalunya a reforçar la seva aportació al sistema d’autonomia personal i atenció a la dependència, amb l’objectiu de reduir efectivament les llistes d’espera, agilitzar els processos de valoració i resolució, ampliar la cobertura de serveis i prestacions i garantir una resposta suficient, equitativa i de qualitat a tot el territori. Tots els grups municipals van votar a favor de la moció, a excepció de Vox, que es va abstenir.

Darrera actualització: 26.06.2026 | 15:04