El Ple municipal aprova el Pressupost de 2026, centrat en polítiques socials, ocupació i sostenibilitat
El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir el Pressupost municipal per a l’any 2026, que ascendeix a 45.778.990,23 euros. La proposta va ser aprovada amb els vots d’SPEC i ERC i l’oposició del PSC, PP, VOX i Cs.
Els principals ingressos del Pressupost provenen dels impostos directes (21,4 milions d’euros), les transferències corrents (12,9 milions) i les taxes i altres ingressos (8,1 milions). La previsió s’ha fet, segons va expressar el regidor de Serveis Econòmics, Marçal Solà, amb criteris de prudència, tenint en compte l’evolució dels drets liquidats, la revisió de les ordenances fiscals i l’impuls d’un pla d’inspecció tècnica i fiscal per aflorar noves bases impositives.
Pel que fa a les despeses, el capítol més important és el de personal, amb 22,8 milions d’euros, seguit de les despeses en béns i serveis (12,2 milions) i les transferències corrents (8,1 milions). Segons va explicar el ponent, el pressupost manté la totalitat dels serveis municipals i aposta per una gestió més eficient i austera, amb un major control de la despesa i l’optimització dels recursos.
Els comptes, segons va expressar l’alcaldessa de Santa Perpètua, Isabel Garcia, "consoliden els serveis públics essencials, reforcen les polítiques socials i d’ocupació i donen continuïtat als programes del Pla de Mandat, que arriba a l’equador del període de govern. El pressupost es presenta com una eina clau per mitigar els efectes de la crisi econòmica, la inflació i la incertesa internacional, tot mantenint l’estabilitat pressupostària i la sostenibilitat financera". Entre les prioritats del pressupost destaquen el reforç de les polítiques socials, la generació d’ocupació, el foment de l’activitat econòmica i el suport al comerç de proximitat. L’Ajuntament manté la voluntat de concórrer a tots els plans d’ocupació i formació ocupacional possibles, complementant-los amb recursos propis davant la reducció de les aportacions d’altres administracions.
El pressupost també consolida serveis clau com l’EMA, les escoles bressol, l’esport, els centres cívics i el servei de desenvolupament local, que continua sent un referent comarcal en promoció econòmica. A més, es reforça el nou model de recollida de residus amb contenidors tancats i les polítiques de reciclatge, així com la transició energètica i l’habitatge protegit.
El regidor de Serveis Econòmics, Marçal Solà, va explicar que aquest pressupost es fa en un escenari econòmic i social complicat, on les conseqüències de les crisis internacionals, la inflació, la crisi climàtica i l'emergent crisi habitacional estan presentant importants reptes per als ajuntaments. Solà també va defensar els pressupostos definint-los com responsables, realistes i rigorosos. En les seves paraules, "aquest pressupost no improvisa, no promet el que no pot complir i no hipoteca el futur del municipi". Així, el regidor va subratllar la necessitat de crear un full de ruta clar i viable, que no només atengui les necessitats immediates, sinó que també garanteixi la solidesa financera a mitjà i llarg termini. Marçal Solà va concloure reafirmant el compromís de l’Ajuntament amb les prioritats de la ciutadania, com són la millora dels serveis públics, l'accés a l'habitatge digne i l'adaptació a les noves realitats climàtiques, sempre amb la vista posada en el benestar col·lectiu i la seguretat financera de la ciutat.
Laura Oliver, portaveu del grup municipal d’ERC, va manifestar que el pressupost és prudent i realista però manté l’ambició de transformar Santa Perpètua. Oliver va expressar que la pròrroga pressupostària ha permès sortir del Pla de sanejament i afinar el sostre d’ingressos amb previsions més acurades. Per a Oliver, el criteri d’eficiència és el puntal del Pressupost 2026.
En la seva intervenció, Joan Martínez, portaveu del grup municipal del PSC, va indicar que el pressupost és continuista i que aquest fet és la que ha portat a l’Ajuntament al seu estat actual de dificultat econòmica. Martínez també va criticar la retallada a subvencions culturals, gent gran, joventut o infància.
Per la seva part, Julia González, edil del PP, va considerar que els pressupostos van a remolc d’altres administracions i va indicar que el capítol 1 és molt elevat. González també va lamentar la falta d’anticipació i realitat i el sacrifici que fan els ciutadans.
El regidor de Cs, Kevin Romero, va manifestar al Ple que el pressupost arriba tard després de la pròrroga de l’anterior exercici. Per a Romero la proposta presentada no s'entén sense la pujada d’impostos i va expressar la seva preocupació pels informes d’intervenció on es reconeix que hi ha tres milions d’euros provinents de plans de revisió i d’inspeccions no compromeses, és a dir, sense garantia que es puguin acomplir. Per a Romero, es tracta d’una estimació poc prudent.
L'alcaldessa de Santa Perpètua, Isabel Garcia, va prendre el torn de paraula per tancar el punt i manifestar que “el pressupost municipal de 2026 és el resultat de mesos de feina intensa, de reflexió i de debat col·lectiu” i ha destacat que l’elaboració del pressupost ha estat un procés seriós, participatiu i professional. Per a Garcia “no és un pressupost de desitjos ni d’improvisacions. És un pressupost que consolida i desenvolupa el Pla d’Actuació Municipal, aprovat amb un ampli suport, i que aprofundeix en la protecció i el reforç dels serveis municipals, tant obligatoris com socials, culturals i comunitaris, pensats per acompanyar la ciutadania al llarg de totes les etapes de la vida”. L’alcaldessa va subratllar que el pressupost té objectius clars, centrats en el benestar de la ciutadania i la qualitat dels serveis.
El Pressupost inclou també els comptes de Mogoda Serveis, SAM, amb una despesa total de 5,9 milions d’euros, principalment destinada a neteja viària, neteja d’edificis i recollida i gestió de residus, així com el pressupost del Consorci Urbanístic de Can Filuà, instrument clau per a la política d’habitatge social, dotat amb 60 mil euros.
A la proposta de pressupost municipal hi és també la plantilla de personal corresponent a l’exercici 2026. El document defineix les places i el nombre de treballadors i treballadores que integren l’organització municipal. La plantilla municipal suma un total de 413 places, distribuïdes en 229 places de personal funcionari, 178 de personal laboral, 2 de personal eventual i 4 amb funcions directives. El nombre de places de personal eventual i directiu es manté sense canvis. La proposta aprovada preveu un increment de 20 places de personal funcionari, així com l’extinció de 15 places de personal funcionari i 5 de personal laboral, amb l’objectiu d’adequar l’estructura de personal a les necessitats dels serveis municipals. Entre les places de nova creació destaquen quatre places de Tècnic/a de Gestió, del grup A2 de l’escala d’Administració General, i setze places d’Administratiu/iva de Gestió, del grup C1 de la mateixa escala.